Global sensitivity analysis on the torque accuracy of the powertrain in electric vehicles

  • Electric drive systems are increasingly used in automobiles. However, the combination of comfort, dynamics and safety requirements places high demands on the torque accuracy. The complex interplay of battery, inverter and electrical machine causes a lot of system uncertainties based on parameter fluctuations and measurement errors that influence the system performance. In this paper these influences on the closed loop torque control are analyzed and quantified using a variance based sensitivity analysis. The method enables to connect the variance of the torque accuracy with the parameter uncertainties causing this variance. Moreover, it quantifies the influences of the parameters independent of the complexity of the analyzed system. In addition, two methods to ensure convergence of the estimated variance based sensitivity measures are proposed. The results of the analysis are presented for 19 static working points of an battery electric drive system.

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Verfasserangaben:Matthias Braband, Michael AdamsORCiD, Andreas Wilhelmi, Matthias Scherer
URN:urn:nbn:de:hbz:tr5-1032
DOI:https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2020.12.939
Titel des übergeordneten Werkes (Englisch):IFAC-PapersOnLine
Verlag:Elsevier
Dokumentart:Wissenschaftlicher Artikel (Fachzeitschriften)
Sprache:Englisch
Datum des OPUS-Uploads:03.09.2022
Jahr der Erstveröffentlichung:2020
Veröffentlichende Hochschule:Hochschule Trier
Datum der Freischaltung:05.09.2022
Freies Schlagwort / Tag:BEV; Monte Carlo simulation; control systems; electrical drive; electromobility; sensitivity analysis
GND-Schlagwort:Elektromobilität; Monte-Carlo-Simulation; Elektroantrieb
Jahrgang:53
Ausgabe / Heft:2
Seitenzahl:6
Erste Seite:14067
Letzte Seite:14072
Einrichtungen:FB Technik
DDC-Klassifikation:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 60 Technik
Lizenz (Deutsch):License LogoCreative Commons - CC BY-NC-ND - Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International