Learning in virtual physics laboratories assisted by a pedagogical agent

  • We present the concrete realization of a virtual laboratory equipped with a pedagogical agent. Its functionality and media didactics takes into account the results of an usability test on a prototype system, and the students' demand on such an automated assistance as obtained from a preliminary survey. The pedagogical agent mediates between the content and the learner by activating him or her. To provide information about the learner's skills, we propose a pragmatic and simplified competence model that is based on fundamental representations in physics (experiment, figure, text and equation). Moreover, an automated feedback relates the student's self-assessment with the submitted answer to the correctness of the respective task. In consequence, the pedagogical agent enables mental reflection for a crucial review of the own learning process. Interestingly, learning pathways can be envisioned, thus, giving valuable insight into individual strengths and weaknesses.

Volltext Dateien herunterladen

Metadaten exportieren

Metadaten
Verfasserangaben:Tobias Roth, Julia Appel, Alexander Schwingel, Martin Rumpler
URN:urn:nbn:de:hbz:tr5-2691
DOI:https://doi.org/10.1088/1742-6596/1223/1/012001
Titel des übergeordneten Werkes (Englisch):Journal of Physics: Conference Series
Verlag:IOP Publishing
Dokumentart:Wissenschaftlicher Artikel (Fachzeitschriften)
Sprache:Englisch
Datum des OPUS-Uploads:15.03.2023
Jahr der Erstveröffentlichung:2019
Veröffentlichende Hochschule:Hochschule Trier
Datum der Freischaltung:15.03.2023
Freies Schlagwort / Tag:Computerfigur
blended learning; educational software; multimedia learning; pedagogical agent; physics; virtual physics lab
GND-Schlagwort:Physik; Physikunterricht; Integriertes Lernen; E-Learning; Lernsoftware; Virtuelles Laboratorium
Jahrgang:1223
Aufsatznummer:012001
Seitenzahl:9
Erste Seite:1
Letzte Seite:8
Einrichtungen:FB Umweltplanung/-technik (UCB)
DDC-Klassifikation:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung
5 Naturwissenschaften und Mathematik / 53 Physik
Lizenz (Deutsch):License LogoCreative Commons - CC BY - Namensnennung 4.0 International